Metode
Metoden som ligger til grunn for undervisningsopplegget
er konstruktivistisk læringsteori.
Konstruktivistisk læringsteori handler kort fortalt om å gå fra kjent til ukjent. Dette gjør man i en læringssituasjon gjennom å ta tak i kjente konstruksjoner og kjent kunnskap i et menneskets bevissthet og erfaring, og bygge videre på dette på veien til ny kunnskap. Dette vil man se i Prosjekt Frihet sine kurs og opplegg ved at det tas tak i gjenkjennbare situasjoner, det konkrete og nære, før det snakkes om lovverk og ulike kulturer og samfunn på en mer generell og overordnet måte.
Undervisningen baserer seg i tillegg på dialog, og deltakernes egne eksempler og refleksjoner blir viktig å ta på alvor og bygge deler av undervisningen på.
Undervisningen har som mål å forebygge gjennom å gi kunnskap og skape selvrefleksjon. I undervisningen vektlegges det derfor å snakke om den enkeltes opplevelse og ansvar, samtidig som det gis kunnskap om norsk lovverk og hvordan det offentlige kan bidra dersom enkeltpersoner utsettes for mobbing eller negativ sosial kontroll.