
Sammenheng mellom mobbing og
negativ sosial kontroll
Grimstad voksenopplæring så klare paralleller og overlapp mellom mobbing og negativ sosial kontroll i de sakene som ble oppdaget og rapportert. Det ble derfor naturlig å jobbe for å forebygge begge deler samtidig.
Prosjekt Frihet erkjenner at mobbing og negativ sosial kontroll ikke er det samme, men mener like fullt at det finnes paralleller i handling og motivasjon. På grunn av at det kan være nyttig å se disse fenomenene i sammenheng ble inngangen til prosjektet, eller «knaggen» man valgte å henge dette på ved voksenopplæringen, ønsket om å styrke læringsmiljøet og bedre skolemiljøet. Dette ønsket knytter seg også til forpliktelsen i opplæringsloven kapittel 20: Krav til læringsmiljøet i opplæringa for vaksne. Liknende forpliktelser finnes også i opplæringsloven kapittel 12: Skolemiljøet til elevane. Undervisningsopplegget er derfor på skolens premisser, og å bekjempe mobbing er en inngangsport til også å bekjempe negativ sosial kontroll.
Når man skal forstå mobbing i kontekst av voksenopplæringen, og i sammenheng med negativ sosial kontroll, er professor ved Universitetet i Agder, Ingrid Lund, sin forståelse av mobbing svært relevant. Hun beskriver mobbing som handlinger som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. Les gjerne mer om dette her: Lund, I., Helgeland, A., & Kovac, V. B. (2017). På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv. Acta Didactica Norge – tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 11(3), 19.
doi:http://dx.doi.orghttps://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/4691
Proba samfunnsanalyse har også undersøkt hvordan negativ sosial kontroll kan utspille seg mellom elever på skolen. De finner også at fenomenene mobbing og negativ sosial kontroll kan overlappe. Les gjerne mer her: Rapport-2024-3-Negativ-sosial-kontroll-pa-skolen.pdf
Se gjerne også rapporten fra Oxford Research for ytterligere beskrivelser av Prosjekt Frihet sitt arbeid mot mobbing og negativ sosial kontroll. Rapporten fra Oxford Research, side 4: Forebygging gjennom godt skolemiljø og side 13: En programteoretisk tilnærming til Prosjekt Frihet.